In juni werd ik via Twitter geattendeerd op de Nationale Klimaatweek in 2022 en het feit dat daarvoor klimaatburgemeesters gezocht worden. Omdat ik in mijn gemeente Diemen vrij actief ben op klimaat gebied en ik wel weer toe was aan wat nieuws, heb ik me aangemeld. Dat ging verbazingwekkend gemakkelijk! De benoeming was direct, zonder ingewikkelde commissies, ballotage en geheime stemmingen en dergelijke.
Bij mijn aanmelding werd me gevraagd waarmee ik mij als burgemeester dit jaar vooral voor ga inzetten. Elektrische deelauto’s naar Diemen halen leek me een mooie doelstelling. In 2017 hebben wij (mijn vrouw en ik) onze auto de deur uit gedaan (OK, hij werd in de prak gereden, maar we kozen er voor geen andere te kopen). Sinds die tijd gebruiken wij deelauto’s van ConnectCar (KAV) privé en Greenwheels (Volkswagen/Pon) voor mijn werk. Ik heb diverse pogingen gedaan, via gemeente en via deze en andere autodeel initiatieven om elektrische deelauto’s naar Diemen te halen. Niets lukte. En tot overmaat van ramp werd ConnectCar overgenomen door MyWheels, waarna alle ConnectCar auto’s zonder enig bericht uit Diemen weggehaald werden. Waardoor we nu ook privé Greenwheels moeten gebruiken. MyWheels is doodstil over wat er in Diemen gaat gebeuren. Ondertussen rijden er in Amsterdam al diverse auto’s rond. Car2Go, Share Now, MyWheels: ja, in grote broer wil iedereen wel.
Via de nieuwsbrief van CALorie (de energiecoöperatie van Castricum) kwam ik op het spoor van Onze Auto. Een initiatief dat me erg aansprak. Een elektrische auto die gedeeld wordt door mensen uit een buurt, die elkaar (leren) kennen. En als de auto te vaak niet beschikbaar is, kan er snel een tweede, derde etc. auto geplaatst worden. Er volgde een gesprek tussen enkele geïnteresseerde buren uit mijn straat en Onze Auto. Enige voorwaarde voor een auto is dat er zeker 10 deelnemers in de buurt zijn. En dat blijkt nog niet zo simpel. Heel wat buren vinden het lastig om hun eigen auto weg te doen.
En toen kwam het klimaatburgemeesterschap voorbij. Een prima vehikel (sic) om onze plannen een duwtje in de rug te geven. En dat duwtje kwam toen ik door de redacteur van het DiemerNieuws benaderd werd voor een interview. Ik ken de redacteur overigens persoonlijk (wie in Diemen kent hem nou niet…) omdat hij mij advies vroeg over de zonnepanelen die zijn woningcorporatie hem aanbood. “Altijd doen” riep ik direct, wetende dat zonnepanelen al heel snel geld opleveren. En toen bleken de panelen ook nog eens door het bedrijf waar ik werk geïnstalleerd te worden. Hij is nog steeds erg blij met mijn advies en probeert nu zijn buren over te halen om ook panelen te laten installeren en zo geld te besparen op hun energierekening.
Volgende stap in de elektrificatie van ons vervoer? Mijn BMW plofmotor (ICE) de deur uit en een Zero DS(R) of dergelijke. Of misschien toch eerder een pedelec? Want afstanden rijden met zo’n elektrische motor is lastig gezien het feit dat je dan vaak moet laden. En de prijs is ook nog wel een dingetje. Tweedehands is nog niet veel te koop en het bereik van zo’n wat oudere motor is nog weer kleiner, waardoor ik er niet mee kan rijden wat ik nu doe.
